- Het containerschip Ever Given ligt dwars in het Suezkanaal, waardoor honderden vrachtschepen niet verder kunnen.
- De blokkade levert zo’n 340 miljoen euro schade per uur op.
- Boskalis-dochter Smit Salvage gaat helpen het schip los te krijgen, maar hoelang dat gaat duren is nog niet duidelijk.
De blokkade van het Suezkanaal zorgt voor zo’n 340 miljoen euro schade per uur, schat de Britse scheepvaartskrant Lloyd’s List. In het ergste geval kan de blokkade weken gaan duren.
Volgens Lloyd’s List liggen er op dit moment aan weerszijden van het kanaal 213 schepen te wachten. Zo’n 12 procent van de wereldhandel gaat via het 193 kilometer lange Suezkanaal. De schade kan oplopen tot tientallen miljarden.
Eerder deze week kwam de 400 meter lange Ever Given diagonaal te liggen in het Egyptische kanaal, waarschijnlijk door de sterke wind. Omdat de zijkanten van het kanaal minder diep zijn dan de vaargeul in het midden kwamen de voor- en achterkant vast te zitten.
Het Nederlandse maritieme bedrijf Boskalis gaat via zijn dochteronderneming Smit Salvage helpen om het schip weer van zijn plaats te krijgen en zo de opstopping te verhelpen. Hoelang dat gaat duren kon een woordvoerder van Boskalis donderdagavond nog niet zeggen tegen persbureau ANP.
Plan om de Ever Given los te krijgen
Wel ontwikkelt Smit Salvage een plan om het schip los te krijgen. De grond onder de boeg van het schip moet waar mogelijk worden weggegraven. Tegelijkertijd moet brandstof uit het schip worden gepompt om het vaartuig lichter te maken.
Het is volgens een woordvoerder van Boskalis nog niet duidelijk wat precies de bodemsoort is onder de Ever Given.
“Zand spoelt snel weg, dat zou gunstig zijn. Je kunt het vergelijken met een kuil graven op het strand. Als er dan een golf overheen gaat, spoelt het snel weg. Maar bij kleiachtige grond kun je graven wat je wil, maar de grond ernaast blijft staan”, legt de woordvoerder uit aan ANP. “Maar de bodem is zelden een homogene laag. Je kunt niet zeggen: dit hele stuk van een kanaal heeft dit type bodem.”
Het is ook nog de vraag waar en wanneer het team van Smit Salvage vaartuigen kan vinden voor de klus. Onder andere voor het wegpompen van brandstof zoekt het bedrijf naar een geschikt schip, en dan is het nog de vraag waar die brandstof zolang opgeslagen kan worden.
Ook zou het voor het rechttrekken van het containerschip beter zijn om sleepboten met meer vermogen te hebben dan de vaartuigen die nu aan de zuidkant van de Ever Given liggen.
Wachten of omvaren?
Zolang de Ever Given vastligt, moeten vrachtschepen wachten bij het Suezkanaal of ervoor kiezen om helemaal rond Afrika te varen, stelt onderzoeksbureau voor basisgrondstoffen Kpler in een reactie: "Kapiteins moeten de moeilijke beslissing nemen of ze een u-bocht maken en om de Kaap de Goede Hoop heenvaren of blijven wachten in de Rode Zee of de Middellandse Zee."
Zo'n lange omweg is volgens Kpler onwaarschijnlijk gezien de enorme vertraging die dat oplevert: "Van Suez naar Amsterdam duurt bij 12 knopen via het kanaal net iets meer dan 13 dagen, maar 41 dagen via de Kaap."
Tankeranalist Braemar ACM zegt tegen The Wall Street Journal dat de kosten van de omweg kunnen oplopen tot bijna 400.000 euro.
Van de 213 schepen die nu volgens Lloyd's List liggen te wachten gaat het onder meer om 63 grote vrachtschepen, 28 olietankers en 18 schepen die LPG of LNG vervoeren.
In 2020 voeren bijna 19.000 schepen door het Suezkanaal, gemiddeld 52 schepen per dag, blijkt uit gegevens van de Suez Canal Authority.
Het Suezkanaal werd in 1967 voor het laatst afgesloten toen er oorlog was uitgebroken tussen Egypte en Israël. Schepen moesten toen gedurende maar liefst acht jaar omvaren.